Hem » Tips » Tips för en skönare joggingrunda

Arkiv

Kategorier

Tips för en skönare joggingrunda

Jogging

Jogging är en av de allra bästa träningsformerna eftersom man tränar i princip hela kroppen och man gör det effektivt. Både kroppens styrka, uthållighet och kondition förbättras av en löparrunda. Men visst är det jobbigt, inget snack om den saken. Därför kommer här lite tips för en skönare joggingrunda.

Musik 

Det vi tycker underlättar löparrundan allra mest är om man tar på sig hörlurarna och drar på sin favoritpeppmusik och sedan kör igång. Musiken tar på något fantastiskt sätt bort lite av fokuset man får på hur jobbigt det är att ta nästa och nästa steg. Förutom musik så fungerar det förstås även bra med någon intressant Podcast eller ljudbok också. När du ska springa med musik så är det enklast att använda sig av ett sportarmband som du kan stoppa mobilen i. Ett annat bra tips är att skaffa bluetoothhörlurar så att du slipper problematiken med sladdar som gör att hörlurarna åker ur öronen till förbannelse.

Spring med vänner

Att springa med vänner eller familj har flera bra funktioner faktiskt. Dels så är det svårare att hitta ursäkter till att hoppa över löprundan när man har en tid avtalad med sin löparkompis och dels så fungerar det märkligt nog också lite på samma sätt som med musiken, den sociala biten gör att man glömmer bort lite av det jobbiga. Dessutom kan man förstås stötta och pusha varandra.

Skog och park

Att förlägga sin springtur till skogar och parker är också det bra av två huvudorsaker. Det ena är att när du springer på skogsvägar och eller gräsliknande underlag så kommer din kropp att belastas på ett mycket skonsammare sätt än om du springer på asfaltsväg. Din rygg, dina knän och leder kommer att tacka dig. Den andra orsaken är att istället för en trist asfalterad väg så får du uppleva den härliga atmosfären i naturen och den friska luften.

Lyssna på kroppen

Ett sista tips på vägen är att du bör lyssna på kroppen när du sysslar med löpträning. Det är en jobbig träningsform och ingenting man bara kör på högsta fart direkt från början. Det beror förstås på vilken nivå man ligger och vill ligga, men håller man bara på och motionerar för välmåendets skull så är en bra tumregel att hålla ett tempo så att du samtidigt kan prata utan att flåsa ihjäl dig. För fler tips, besök iform.se.