Hem » Tips » När olyckan är framme

Arkiv

Kategorier

När olyckan är framme

Det är tyvärr vanligt att du får skador när du idrottar och motionerar. Det är givetvis inte alls vad du önskar och det är lätt att det känns hopplöst då skadan uppstår. Förutom att det är smärtsamt att vara skadad, och att du kanske missar en tävling som du har sett fram emot, så är din kropp van vid att träna så det kan vara svårt och jobbigt att sitta still. Vad kan du göra för att minska din skadeperiod?

Stukningar och muskelbristningar

En akut skada som en stukad fot kan vara dramatisk. Det kan innebära att du inte kan fortsätta med ditt motionerande eller idrottande. Stukningar av foten är en vanlig skada och även om det är smärtsamt så återhämtar sig de flesta väl. En naprapat på Naprapatiska kan hjälpa till med att bedöma skadan och med rehabiliteringen av din skada.

Använd en elastisk binda för att lägga en kompressionsförband som hjälper till att minska och begränsa blödningen. Lägg ett hårt tryck om den skadade foten så fort som skadan skett och behåll trycket i minst 20 minuter. Linda foten hårt det första dygnen och gå sedan över till ett lösare tryck efter hand.

Lägg den skadade kroppsdelen i högläge för att minska svullnaden och kyl gärna ner den. Nedkylning hjälper till att minska smärtan, men det hjälper endast lite när det gäller att minska blödningen.

En muskelbristning är en annan typ av akut skada som det är vanligt att en löpare kan råka ut för. Muskelbristningar använder du också ett tryckförband med en elastisk binda för att minska och begränsa blödningen. Låt en kompressionsförband sitta på den skadade muskeln det första dygnet efter skadan.

Börja träna igen

Det är viktigt att bygga upp musklerna efter en skada. Tidig belastning skapar en bättre förutsättning för läkning av den skadade kroppsdelen. Från början så rekommenderas rörlighets träning för att förbättra cirkulationen och sedan kan lätt styrketräning påbörjas för att bygga upp styrkan.