Hem » Blogg » Komplettera konditionsträning med styrketräning

Arkiv

Kategorier

Komplettera konditionsträning med styrketräning

Konditionsträning är bra för kroppen på många sätt och vis. Men vill man göra sitt bästa för kroppen är det klokt att även inkludera en del styrketräning i sitt schema. Tillsammans är dessa två träningsformer ännu mer effektiv än bara en av dem för sig.

Styrketräning kommer i alla möjliga former och vill man ge hela kroppen ett träningspass kommer man behöva växla mellan flera olika övningar. Och vill man se några påtagliga resultat kommer varje muskel behöva aktiveras 2-3 gånger i veckan.

Medan det finns en hel del övningar man kan göra bara med kroppens som motvikt är det ingen dum idé att även träna lite med vikter. Vikter är det enklaste sättet att se till att man får tillräckligt stort motstånd i sina övningar. För att veta vad som är tillräckligt brukar somliga säga att man inte ska kunna lyfta vikten mer än 15 gånger. Annars arbetar man med för lätta vikter och kommer således inte att leda till bättre resultat.

Ett medlemskap på en gym ger en ofta tillgång till fler vikter än man någonsin kommer att behöva. Men för de som bor olägligt långt bort från närmaste gym är det inte svårare än att köpa hem några. Butiker som Gymkompaniet har tillräckligt stora utbud för vem som helst att kunna hitta något som passar sin nivå.

Vid styrketräning är det väldigt viktigt att fokusera på tekniken i början. Dålig teknik och tung belastning är ett perfekt recept för träningsskador. Att arbeta tillsammans med en PT eller någon annan som vet precis hur övningarna ska gå till är varmt rekommenderat för nybörjare.

När man ger sig in på styrketräning kan det vara roligt att ha en målsättning. Medan somliga vill bygga upp större muskler är det andra som bara vill bli stark. Och till skillnad från vad många tror är det faktiskt en skillnad mellan dessa två. För mer information och tips om detta kan man läsa en artikel på sajten GetBig.