Home » Blogg » Komma tillbaka i form efter förlossningen

Arkiv

Kategorier

Komma tillbaka i form efter förlossningen

Graviditeten lämnar ofta tydliga spår efter sig, men de exakta resultaten kan skilja sig ganska drastiskt från person till person. Att börja träna igen efter förlossningen är nästan alltid en bra idé, men det gäller att man går till väga på rätt sätt.

Den första saken man bör ha tänkt på långt innan förlossningen är att träning under graviditeten är väldigt positivt. De som fortsätter att träna under mer eller mindre hela graviditeten kommer finna det enklare att komma tillbaka till träningen även efter förlossningen.

Är det första barnet kommer man nog snabbt märka att man har fullt upp med att skapa nya rutiner och undvika vardagsstress den första tiden framöver. Låt då detta vara fokusen och satsa inte på att börja träna allt för snabbt efter förlossningen. De flesta brukar dessutom rekommendera att man väntar med träningen tills åtminstone efter man varit på efterkontroll.

Eftersom magen genomgick väldigt drastiska förändringar under graviditeten är det vanligt att man har svårt att kontrollera magmusklerna den första tiden. Upplever man detta kan det vara en bra ide att investera i en maggördel. Dessa kommer i lite olika modeller men de kan alla hjälpa till att hålla magen på plats och påskynda läkningsprocessen något. Det är dock viktigt att man satsar på att träna upp magmusklerna och inte bara förlita sig på gördeln.

Ryggen och bäckenbotten är också två områden av kroppen som behöver lite extra fokus efter förlossningen. Träning för bäckenbotten är ofta rekommenderat att börja med så snart man bara kan. Och att träna upp armar och axlar ger bättre förutsättningar för att hålla i barnet långa stunder åt gången.

Med en nyfödd liten bäbis i hemmet kan det vara svårt att hitta tiden för träning. Är man van att köra pass mellan 30 minuter till en timme kan det kännas svårt att balansera detta med sina nya uppgifter. Bättre är då att försöka hitta tid för ett antal 10-minuters pass eller liknande.