Hem » Blogg » Börja med terränglöpning

Arkiv

Kategorier

Börja med terränglöpning

Många håller sin löpträning till relativt plana asfalts- och grusvägar. Har man dock tillgång till lite mer varierad mark finns det många fördelar med att börja löpa i terräng istället.

Mer styrka och smidighet

Att löpa på ojämnt underlag betyder att muskler och senor måste hantera en större variation av belastning som den annars inte får när man löptränar. Denna belastning kommer att hjälpa att sträcka ut muskulaturen och bidra till både mer styrka och bättre smidighet. Två saker som är till stor hjälp för att undvika skador.

Ett bättre avstamp och löpekonomi

När man springer på mjukare underlag, som gräs och sand, kommer ankeln få en större rörelsevåg och därmed mer träning. Detta bygger upp starkare anklar och betyder ett bättre avstamp. Man kommer också lära sig att slappna av mer i kroppen för att inte slösa en massa energi och därmed få en bättre löpekonomi.

Bättre koordinationsförmåga och mindre slitage på kroppen

Vid löpning på vägar eller löpbana vänjer man sig snabbt vid en fast löprytm och håller denna, även om det många gånger är omedvetet. I terränglöpning kommer man att bryta denna rytm många gånger och stärker koordinationsförmågan mellan många av kroppens delar. Den mer allsidiga belastningen som uppstår genom att fötterna landar på så många olika vis betyder även att man sliter mindre på muskler, senor, leder och skelettet i helhet.